Διαγώνισμα Λατινικών 20-30 (β) ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΑ Γ΄ ΤΑΞΗ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ ΟΜΑΔΑ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΟΥ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ ΕΞΕΤΑΖΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑ: ΛΑΤΙΝΙΚΑ…
Οδηγίες για τα αρχαία
Κατεβάστε εδώ τις οδηγίες: Οδηγίες για τα αρχαία
Από τη φιλόλογο Μαριάννα Τσιολπίδου
Γνωστό
- Αρχικά καλούμαστε να απαντήσουμε στον πρώτο τύπο άσκησης (που αντικατέστησε τη μετάφραση). Ενδέχεται να μας δοθούν μία ή δύο ερωτήσεις που επιδέχονται μικρή απάντηση ή άσκηση σωστού-λάθους. (10΄ λεπτά)
- Οι επόμενες δύο ερωτήσεις είναι οι ερμηνευτικές των οποίων η απάντηση συνήθως είναι εκτενής. Σε αυτές αφού εντοπίσουμε το/τα ζητούμενο/α σκεφτόμαστε αρχικά αν υπάρχει κάποιο σχόλιο του σχολικού βιβλίου που να σχετίζεται με την ερώτηση και το καταγράφω. Επιπλέον, φέρνω στο μυαλό μου ότι πληροφορίες γνωρίζω γύρω από το ζητούμενο. (40΄ λεπτά)
*ΔΕΝ ΞΕΧΝΩ ΠΑΡΑΠΟΜΠΕΣ!!!
*ΑΠΑΝΤΑΩ ΜΕ ΔΟΜΗ (Πρόλογος-Κύριο Μέρος-Επίλογος)
*Αν υπάρχουν δύο ζητούμενα χωρισμένα σε α) και β) απαντάω κι εγώ γράφοντας ξεχωριστά α) και β)
3. Επόμενη άσκηση είναι το παράλληλο κείμενο. Σε αυτή τη φάση καλούμαι να συσχετίσω το κείμενο με το αρχαίο απόσπασμα που μου δώσανε. Φροντίζω να ξεκινήσω την ανάλυση μου από το παράλληλο κείμενο αφού πρώτα εντοπίσω τα σημεία που απαντούν στο ερώτημα μου. (20΄ λεπτά)
4. Ακολουθεί η άσκηση εισαγωγής, η οποία είναι κλειστού τύπου. Μπορεί να δοθεί άσκηση σωστού-λάθους, αντιστοίχησης ή επιλογή σωστής απάντησης. (10΄ λεπτά)
*Στην πρώτη περίπτωση αν το ένα σκέλος της πρότασης είναι λάθος, τότε είναι ΟΛΟ λάθος.
5. Λεξιλογικά-Ετυμολογικά. Συνήθως ζητούνται παράγωγα-ομόρριζα, ετυμολογικά συγγενείς λέξεις, ετυμολογία λέξεων αναλύοντας τα συνθετικά τους μέρη, συνώνυμα ή αντώνυμα. Φροντίζω στην τελευταία περίπτωση να απαντήσω λαμβάνοντας υπόψη την πτώση και τον αριθμό της λέξης που μου δίνουν. (10΄λεπτά)
π.χ. φωτός ≠ σκότους (γενική ενικού και τα δύο)
Άγνωστο
- Αρχικά ελέγχω το είδος του κειμένου μου, αν πρόκειται για φιλοσοφικό (Πλάτωνας-Αριστοτέλης), ιστορικό (Θουκυδίδης, Ξενοφώντας), δικανικό (Λυσίας, Ισοκράτης, Δημοσθένης, Ανδοκίδης, Λυκούργος κ.λπ.). Με αυτόν τον τρόπο καταλαβαίνω πολλές φορές πόσο σύνθετο μπορεί να είναι το κείμενο μου και το ύφος του.
- Πλέον δίνεται εισαγωγικό σημείωμα. Το διαβάζω προσεκτικά διότι δίνει χρήσιμες πληροφορίες για το νόημα του κειμένου.
- Μου ζητάνε ένα μικρό απόσπασμα 4-5 σειρών για μετάφραση. Ο χρόνος μου είναι αρκετός για να κάνω σύνταξη και έπειτα μετάφραση. (20΄ λεπτά)
*κάνω χωρισμό προτάσεων.
*προσέχω τους χρόνους των ρημάτων.
*προσέχω τα είδη των μετοχών και τα υποκείμενα τους.
*προσέχω αν μου δίνουν λεξιλόγιο στο τέλος του κειμένου.
4. Ερμηνευτική ερώτηση. Σύμφωνα με τη νέα μορφή εξέτασης καλούμαστε να απαντήσουμε σε μία ερώτηση. Φροντίζω να αξιοποιήσω το κείμενο μου καθώς και το εισαγωγικό σημείωμα!!! (20΄-30΄ λεπτά)
5. Γραμματική. Προσέχω τα πρόσωπα που μου ζητάνε, τον χρόνο και την έγκλιση καθώς και τη φωνή. (20΄ λεπτά)
*Ελέγχω τονισμό, αύξηση, κατάληξη.
6. Συντακτικό.
Το πρώτο σκέλος είναι η συντακτική αναγνώριση όρων μέσα από το κείμενο.
Το δεύτερο σκέλος είναι οι ασκήσεις πάνω σε συντακτικά φαινόμενα. Εκεί φέρνω στο μυαλό μου τη θεωρία και την ακολουθώ βήμα προς βήμα. (20΄ λεπτά)
Δευτερεύουσες προτάσεις
Ενεργητική και παθητική σύνταξη
Ανάλυση ρηματικών επιθέτων
Ανάλυση και σύμπτυξη μετοχής
Υποθετικοί λόγοι
Πλάγιος λόγος
This Post Has 0 Comments