Διαγώνισμα Λατινικών 20-30 (β) ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΑ Γ΄ ΤΑΞΗ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ ΟΜΑΔΑ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΟΥ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ ΕΞΕΤΑΖΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑ: ΛΑΤΙΝΙΚΑ…
Διαγώνισμα Λατινικών κείμενα 30-50, (32,39,47)
Διαγώνισμα Λατινικών κείμενα 30-50, (32,39,47)
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΑ
Γ΄ ΤΑΞΗ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ
ΟΜΑΔΑ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΟΥ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ
ΕΞΕΤΑΖΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑ:
ΛΑΤΙΝΙΚΑ
Pleni omnes sunt libri, plenae sapientium voces, plena exemplorum vetustas; quae iacerent in tenebris omnia, nisi litterarum lumen accederet. Quam multas imagines fortissimorum virorum – non solum ad intuendum, verum etiam ad imitandum – scriptores et Graeci et Latini nobis reliquerunt! Quas ego, cupidus bene gerendi et administrandi rem publicam, semper mihi proponebam. Colendo et cogitando hominess excellentes animum et mentem meam conformabam. Sic enim –laudem et honestatem solum expetendo, omnes cruciatus corporis et omnia pericula mortis parvi esse ducendo – me pro salute vestra in tot ac tantas dimicationes obicere potui.
…………………………………………………………………………………………..
Sapientem nec paupertas nec dolor prohibet, nec eae res, quae imperitos avertunt a praecipites agunt. Tu ilium premi putas malis? Utitur! Non ex ebore tantum Phidias sciebat facere simulacra; ex aere quoque faciebat. Si marmorilli obtulisses, si viliorem materiam, fecisset tale, quale ex ilia fieri optimum posset. Eodem modo sapiens virtutem, si licebit, in divitiis explicabit, si minus, in paupertate; si poterit, in patria, si minus, in exilio; si poterit, imperator, si minus, miles; si poterit, integer, si minus, debilis. Quamcumque fortunam acceperit, aliquid ex illa morabile efficiet.
…………………………………………………………………………………………………..
Iulia, Augusti filia, mature habere coeperat canos, quos legere secrete solebat. Hac re audita Augustus voluit filiam deterrere quominus id faceret. Eo consilio aliquando repente intervenit oppressitque ornatrices. Etsi super vestem earum deprehendit canos, tamen Augustus dissimulavit eos vidisse et aliis sermonibus tempus extraxit, donec induxit mentionem aetatis. Tum interrogavit filiam, utrum post aliquot annos cana esse mallet an calva. Cum illa respondisset «ego, pater, cana esse malo», mendacium illi pater obiecit: «Non dubito quin calva esse nolis. Quid ergo non times ne istae te calvam faciant?»
…………………………………………………………………………………………..
Α. Να μεταφράσετε τα αποσπάσματα των κειμένων:(20 Μονάδες)
« Pleni omnes sunt libri … Latini nobis reliquerunt!»
« Eodem modo sapiens … morabile efficiet.»
« Hac re audita,… mallet an calva.»
Β.1. Να αντιστοιχίσετε τα ονόματα της στήλης Ά με την εποχή στην οποία έδρασαν στη στήλη Β΄: (10 Μονάδες)
Α΄ | Β΄ |
Βαλέριος Κάτουλλος | Κικερώνειοι χρόνοι Αυγούστειοι χρόνοι |
Προπέρτιος | |
Κορνήλιος Νέπως | |
Λουκρήτιος | |
Βιτρούβιος | |
Τίτος Λίβιος | |
Τίβουλλος | |
Σαλλούστιος Κρίσπος | |
Κικέρωνας |
Β.2. Να συσχετίσετε τις λέξεις του κειμένου με τις παρακάτω λέξεις που χρησιμοποιούνται στη νέα ελληνική: (10 Μονάδες)
βετεράνος, κουλτούρα, πρέσα, βεστιάριο, τέμπο
Γ1.α) Να συμπληρώσετε τους τύπους που ζητούνται: (10 Μονάδες)
plena: τη δοτική του ενικού του συγκριτικού βαθμού του ουδετέρου γένους: ……………………………
bene: τον ίδιο τύπο στον υπερθετικό: ……………………………
corporis: την αιτιατική του ενικού: ……………………………
modo: την κλητική του πληθυντικού: ……………………………
exilio: την ονομαστική του ενικού: ……………………………
filia: την δοτική του πληθυντικού: ……………………………
secrete: το συγκριτικό βαθμό του επιρρήματος: ……………………………
tempus: την αιτιατική του πληθυντικού:……………………………
aetatis: την γενική του πληθυντικού: ……………………………
pater: την γενική του πληθυντικού: ……………………………
Γ.1. β) Να συμπληρώσετε τους τύπους που ζητούνται και να βρείτε το είδος των αντωνυμιών: (10 Μονάδες)
meam: την κλητική του ενικού του αρσενικού γένους: ……………….., ………………..
tu: την ίδια πτώση στον άλλον αριθμό: ……………….., ………………..
quos: την ονομαστική του ενικού του θηλυκού γένους: ……………….., ………………..
earum: την δοτική του πληθυντικού του αρσενικού γένους: ……………….., ………………..
istae: τη γενική του ενικού στο ίδιο γένος: ……………….., ………………..
Γ.2. Να γράψετε του τύπους που ζητούνται: (10 Μονάδες)
iacerent: την αφαιρετική του σουπίνου : ………………………
proponebam: το δεύτερο ενικό πρόσωπο της υποτακτικής του υπερσυντελίκου: ………………………
potui: το δεύτερο ενικό πρόσωπο της υποτακτικής του υπερσυντελίκου: ………………………
agunt: το απαρέμφατο του Παρακειμένου: ………………………
faciebat: το δεύτερο ενικό πρόσωπο της Προστακτικής του Ενεστώτα στην άλλη φωνή: ………………………
coeperat: το τρίτο πληθυντικό της Οριστικής του Ενεστώτα: ………………………
solebat: το πρώτο πληθυντικό πρόσωπο της Οριστικής του Παρακειμένου: ………………………
oppressitque: το δεύτερο ενικό πρόσωπο της Οριστικής του Μέλλοντα στην άλλη φωνή: ………………………
mallet: το τρίτο ενικό πρόσωπο της Υποτακτικής του ενεστώτα: ………………………
nolit: το δεύτερο πληθυντικό πρόσωπο της Οριστικής του Ενεστώτα:………………………
Δ.1.α) Να γράψετε το συντακτικό ρόλο της κάθε λέξης που σας δίνεται: (Μονάδες 05)
sapientium | είναι | στο |
colendo | είναι | στο |
imperitos | είναι | στο |
malis | είναι | στο |
sermonibus | είναι | στο |
β) Να αναγνωρίσετε το είδος της μετοχής hac re audita και να την αναλύσετε σε δευτερεύουσα πρόταση με όλους τους δυνατούς τρόπους. (04 Μονάδες)
γ) Να δηλώσετε τον σκοπό με όλους τους δυνατούς τρόπους: (04 Μονάδες)
Quam multas imagines nobis reliquerunt ad intuendum
δ) me obicere potui: ποιο συντακτικό φαινόμενο παρατηρείτε; Να αιτιολογήσετε την απάντησή σας. (02 Μονάδες)
Δ.2.α) Να μετατρέψετε τον ευθύ λόγο σε πλάγιο: (04 Μονάδες)
Sapientem nec paupertas nec dolor prohibet, nec eae res, quae imperitos avertunt a praecipites agunt.
Scriptor putabat ………………………………………………………………………
β) Να αναγνωρίσετε το είδος του υποθετικού λόγου και να τον μετατρέψετε έτσι ώστε να δηλώνει υπόθεση δυνατή ή πιθανή (02 Μονάδες)
si in hunc animadvertissem, crudeliter et regie id factum esse dicerent.
γ) Να αναγνωρίσετε συντακτικά την δευτερεύουσα πρόταση (είδος, εισαγωγή, εκφορά, δικαιολόγηση εκφοράς, συντακτικός ρόλος):(05 Μονάδες)
quin calva esse nolis
δ) Να αντικαταστήσετε το γερούνδιο με γερουνδιακό στο παρακάτω απόσπασμα:
Quas ego, cupidus bene gerendi et administrandi rem publicam, semper mihi proponebam (04 Μονάδες)
This Post Has 0 Comments