skip to Main Content

Διαγώνισμα Λατινικών κείμενα 35-40

Διαγώνισμα Λατινικών κείμενα 35-40

ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΑ, Γ΄ ΤΑΞΗ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ, ΛΑΤΙΝΙΚΑ, Κείμενα 35-40

Ille se in scamno assidentem apud focum et ex ligneo catillo cenantem eis spectandum praebuit. Nam cum ad eum magnum pondus auri publice missum attulissent, ut eo uterētur, vultum risu solvit et protinus dixit: «Supervacaneae, nē dicam ineptae, legatiōnis ministri, narrāte Samnitibus Manium Curium malle locupletibus imperāre quam ipsum fiery locuplētem; et mementōte me nec acie vinci nec pecuniā corrumpi posse».

………………………………………………………………………………………………………………………………..

Equidem, ut veni ad urbem, non destiti omnia et sentire et dicere et facere, quae ad concordiam pertinerent; sed tantus furor omnes invaserat, ut pugnare cuperent, etsi ego clamabam nihil esse bello civili miserius. Omnia sunt misera in bellis civilibus, sed nihil miserius quam ipsa victoria: ea victores ferociores impotentioresque reddit, ut, etiamsi natura tales non sint, necessitate esse cogantur. Bellorum enim civilium exitus tales sunt semper, ut non solum ea fiant, quae velit victor, sed etiam ut victor obsequatur iis, quorum auxilio victoria parta sit.

…………………………………………………………………………………………………………………………………

Nam in sacello quodam nocte cum sorōris filiā persedēbat expectabatque dum aliqua vox congruens proposito audirētur. Tandem puella, longā morā standi fessa, rogāvit materteram, ut sibi paulisper loco cederet. Tum Caecilia puellae dixit: «ego libenter tibi meā sede cedo». Hoc dictum paulo post res ipsa confirmāvit.

…………………………………………………………………………………………………………………………………..

Α. Να μεταφράσετε τα παραπάνω αποσπάσματα. (20 Μονάδες)

Β.1. Πώς αποδεικνύεται η στενή συνάφεια της ρωμαϊκής λογοτεχνίας με την ελληνική γλώσσα και γραμματεία;  (10 Μονάδες)

Β.2. Να συσχετίσετε τις λέξεις του κειμένου με τις παρακάτω λέξεις που χρησιμοποιούνται στη νέα ελληνική:(10 Μονάδες)

ακμή, σκαμπό, σβέλτος, μίζερος, μητέρα

Γ1.α) Να συμπληρώσετε τους τύπους που ζητούνται: (10 Μονάδες)

focum: την ονομαστική του ενικού: ……………………………

catillo: την αιτιατική του πληθυντικού: ……………………………

vultum: τη αφαιρετική του ενικού: ……………………………

omnia: την αφαιρετική του ενικού στο αρσενικό γένος: ……………………………

miserius :το επίρρημα υπερθετικού βαθμού: ……………………………

ferociores :τον ίδιο τύπο στον υπερθετικό βαθμό: ……………………………

nocte :τη γενική του πληθυντικού: ……………………………

vox: την αφαιρετική του ενικού:……………………………

sede:τη γενική του πληθυντικού: ……………………………

res:τη δοτική του ενικού: ……………………………

Γ.1. β) Να συμπληρώσετε τους τύπους που ζητούνται και να βρείτε το είδος των αντωνυμιών: (10 Μονάδες)

eum: την αιτιατική του ενικού, στο ουδέτερο γένος: ……………….., ………………..

tantus: την δοτική πληθυντικού στο ουδέτερο γένος: ……………….., ………………..

tales: την ίδια πτώση στον άλλον αριθμό: ……………….., ………………..

aliqua: την αιτιατική του ενικού του αρσενικού: ……………….., ………………..

sibi:  τη γενική πληθυντικού στο β΄ πρόσωπο: ……………….., ………………..

Γ.2. Να γράψετε του τύπους που ζητούνται: (10 Μονάδες)

assidentem: την αφαιρετική του σουπίνου : ………………………

missumτη μετοχή του Μέλλοντα: ………………………

dixit: το δεύτερο ενικό πρόσωπο της Προστακτικής του Ενεστώτα: ………………………

malle: το τρίτο ενικό πρόσωπο της Οριστικής του Ενεστώτα: ………………………

sentire: το τρίτο πληθυντικό πρόσωπο της Υποτακτικής του Μέλλοντα: ………………………

cuperentτο δεύτερο ενικό πρόσωπο της Προστακτικής του Ενεστώτα: ………………………

cogantur: το δεύτερο ενικό πρόσωπο της Υποτακτικής του Υπερσυντελίκου: ………………………

persedebat: το δεύτερο ενικό πρόσωπο της Υποτακτικής του Παρατατικού στην άλλη φωνή: ………………………

cederet: το απαρέμφατο του Παρακειμένου στην ίδια φωνή : ………………………

confirmavit: το δεύτερο πληθυντικό πρόσωπο της Οριστικής του Μέλλοντα της Ενεργητικής Περιφραστικής συζυγίας:………………………

Δ.1.α) Να γράψετε το συντακτικό ρόλο της κάθε λέξης που σας δίνεται: (Μονάδες 10)

cenantemείναιστο
locuplētemείναιστο
Equidemείναιστο
in bellisείναιστο
necessitateείναιστο

β) paulo post: Να μετασχηματίσετε τη φράση ώστε το post να χρησιμοποιηθεί ως πρόθεση.  (02 Μονάδες)

γ) quam ipsa victoria:Να αναγνωρίσετε συντακτικά τη φράση και να την διατυπώσετε με άλλον τρόπο. (04 Μονάδες)

Δ.2. α) Να μετατρέψετε την περίοδο σε απαρεμφατική με εξάρτηση το: Scriptor narrat… (03 Μονάδες)

Bellorum enim civilium exitus tales sunt semper.

β) Να μετατρέψετε τη σύνταξη από ενεργητική σε παθητική κάνοντας τις απαραίτητες αλλαγές: (04 Μονάδες)

Nam cum ad eum magnum pondus auri publice missum attulissent.

γ) Να αναγνωρίσετε συντακτικά την δευτερεύουσα πρόταση (είδος, εισαγωγή, εκφορά, δικαιολόγηση εκφοράς, συντακτικός ρόλος): (05 Μονάδες)

ut sibi paulisper loco cederet.

δ) Να δηλώσετε τη στάση σε τόπο: ad urbem. (02 Μονάδες)

This Post Has 0 Comments

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Back To Top